Tuesday, September 1, 2009

Batalkah puasa kalau titikkan eye drop dlm mata?

Bila tiba bulan Ramadhan biasanya akan timbul berbagai kemusykilan mengenai ibadat puasa. Ada yang tanya pasai contact lens, pemindahan darah, memasukkan ubat melalui lubang yang ditebuk kat perut, menitik ubat ke dalam telinga dan mcm2 lagi. Pertanyaan ini ditimbulkan semata-mata untuk memastikan ibadat puasa yang ditunaikan itu sah dan sempurna. Disebabkan saya pengguna lens yang tegar, persoalan ni memang selalu meng-confuse-kan saya. So, untuk pengguana2 lens yang lain, inilah jawapannya..

Memakai contact lens
Adapun mata adalah tidak termasuk dalam apa yang dikatakan rongga itu, demikian dijelaskan oleh Imam Nawawi di dalam kitabnya Raudhah at-Thalibin. Dari hal yang demikian, maka memasukkan sesuatu ke mata dengan sengaja seperti memakai contact lens di kelopak mata ketika berpuasa itu tidak membatalkan puasa.
Begitu juga menitiskan air titik mata pada mata ketika berpuasa kecuali jika diyakini benda ('ain) cecair yang dititikkan itu masuk melalui lubang yang ada pada mata itu, dan sampai ke kerongkong, maka apabila benda itu ditelan, batal puasanya. Jika diludahkannya tidaklah membatalkan puasanya. Tetapi jika yang sampai ke kerongkong itu hanya rasanya bukan benda cecair itu, walaupun ditelan tidaklah membatalkan puasanya, kerana rasa itu dinamakan benda ('ain). Hal ini diqiyaskan pembicaraan ulama tentang memakai celak mata ketika berpuasa.


source : http://al-fikrah.net/index.php


lega bila dah tau eye drops lens tak membatalkan posa. bila bulan posa ni, mata senang jadi kering and gatai. dok terperuk dlm ofish plak tu. so, eye drops la yg bley bg moist balik mata ni. alamok, teringat plak kat chocolate moist cake. huhu..dah2, satgi mula la pikiaq mcm2. huhu..

7 comments:

Nazri Ahmad said...

i xberminat pasai contact lens, cuma nak mintk choc moist cake dan oblong burger ja...3

MIK'YAL said...

kalau korek idung??
HAHAHHA

j1da said...

rasa mcm nk p beli choc cake moist 1 slice la satgi...

j1da said...

oh, btw, thanks for the info ! :D

aLs said...

akak,thanks for d info :) hehe..tak pernah terpk pun, tp bila ada org buka cita pasal contact lense n puasa, trus musykil..tp skrg tak lagi.. :D

Photo Journey & Dapur & Oven said...

Aoalah Cik farah ni, ckp pasal mata tetiba jer nak Choc moist cake ye... Rasa teringin la plak nk mkn..silalah ke blog jeri jamu mata time boring2 kt opis tu.. hehehe

kucinbelemoih said...

nazri ahmad: adoi la...hahahahahaha!! terok camni. heheh..but part oblong tu mmg idea yg sgt mengancam lah.

mik'yal: weh, sila blajaq buat choc cake moist. ur hubby mau mkn lah. hehehe...

jida: nanti kita p tapau cake kat rahsia resepi nak? tudia, direct translation. heheh..owh, info ni i google ja. hehe..

aLs: no problemo dear..

cik jerry: owh, mmg sgt best jamu mata tgk blog org len. heheh..